Lufthavnens historie
2022
Lufttrafikken er på vej tilbage til normalen efter den langvarige coronapandemi. Der lægges store planer for fremtiden.
2021
- Langtidsparkeringen bliver hegnet ind, og der kommer kameraovervågning op.
- Lufthavnen er stadig voldsomt påvirket af coronapandemien, da flyvning er indstillet indtil maj – herefter flyves der med reduceret kapacitet og trafikprogram.
- Der bliver installeret ny scanner i security-området, så det bliver endnu hurtigere og mere sikkert at komme ud at flyve.
- Lufthavnen skifter ejerskab. Der bliver oprettet et nyt selskab, som ejes af Bitten og Mads Clausens Fond og Sønderborg Kommune i fællesskab. Selskabet vinder udbuddet om driften i lufthavnen fremadrettet.
2020
- Sønderborg Kommune/lufthavnen køber Sønderborg Aviation Center (SAC).
- Coronapandemien reducerer aktiviteten i lufthavnen dramatisk. Antallet af rejsende falder til omkring 22.153. Myndighederne lukker al flyvning ned i perioder.
2019
Her opnår lufthavnen det næstmest travle år med 74.157 rejsende.
2016
Gislev Rejser begynder som det første charterselskab at sende gæster direkte ud i verden fra Sønderborg. Interessen var overvældende – det første år var der 16 charterafgange.
2013
I juni 2013 starter det nye lokale flyselskab Alsie Express, med base i Sønderborg Lufthavn, en rute mellem Sønderborg og København.
2012
- Air Alsie opfører ny bygning i forlængelse af hangar 1. Den to-etagers bygning på 500 kvadratmeter vil komme til at indeholde både lager- og omklædningsfaciliteter.
- I maj 2012 går Cimber Sterling konkurs. Danish Air Transport (DAT) overtager ruten til København.
- Skyways Technics overtager det konkursramte Cimber Sterlings tidligere servicehangar.
2010
Sønderborg Lufthavn sætter rekord i antal passagerer – her var 79.490 mennesker igennem terminalen.
2007
Karlog Air opfører en 240 kvadratmeter bygning med overnatningsfaciliteter til deres flyveskoleelever.
2006
Air Alsie udbygger administrations- og kundefaciliteterne med 800 etagekvadratmeter, hvoraf de 400 kvadratmeter er taget i brug. Samtidig opfører de endnu en hangar på ca. 1300 kvadratmeter.
Sønderborg Lufthavn byggemodner nyt hangarområde, og anlægger herunder rullevej og forpladsområder. Derudover udvides bilparkeringsområderne, og ældre grusparkering asfalteres.
2005
Sønderborg Lufthavn opfører en 700 m2 bygning, hvori der er kombinerede kursus-, kontor- og overnatningsfaciliteter.
2004
Sønderborg Lufthavn udvider forpladsen med ca. 4000 m2 asfalteret flyparkering.
2003
Cimber Air udbygger eksisterende hangar med værksteds- og lagerfaciliteter, ialt ca.1400 etagekvadratmeter. Sønderborg Lufthavn opfører et nyt 17,46 meter højt kontroltårn.
2001
Karlog Air opfører hangar.
2000
Banen bliver forlænget til 1797 meter, og terminalbygningen gennemgår en større ombygning/renovering. Air Alsie udvider administrationen.
Alssund Flyveklub bygger hangar bag brandstationen.
1997-98
Augustenborg, Nordborg, Sydals, Sundeved og Broager kommuner kommer med som andelshavere i selskabet. Ejerskabet består således af seks omegnskommuner og Sønderjyllands Amt.
1996
Meier Trading Aps opfører hangar.
1995
Det første spadestik til en 518 kvadratmeter stor brandstation tages af Sønderborgs borgmester, Ingolf Winzor.
1994
Air Alsie bygger en 1300 kvadratmeter stor hangar med tilhørende værksted og administration.
1993
Sønderborg Kommune og Sønderjyllands Amt overtager terminalbygningen, tårnet og driften af lufthavnen. Hermed imødekommes behovet for at drive en offentlig lufthavn med plads til flere aktører.
1975
Landingsbanen bliver forlænget til 1500 meter.
1969
Sønderborg Lufthavn åbnes for ruteflyvning, og den nye lufthavn indvies officielt. Landingsbanen er nu på 1200 meter.
1968
Arbejdet med at anlægge Sønderborg lufthavn på Kær halvø påbegyndes, og i slutningen af året tages den nye landingsbane i brug. Cimber Air står for driften af Sønderborg Lufthavn.
1966
Der træffes beslutning om en ny lufthavn på Kær Halvø. Kommunen og Amtet vil stå for anlægsudgifterne til banen, mens Cimber Air skal stå for opførelse af terminalbygning, tårn og de nødvendige faciliteter.
1965
De 800 m af den i alt 900 m lange bane bliver asfalteret, baneenderne er således stadig kun belagt med græs.
1964
Europas vel nok mest besynderlige landingsbane tages i brug. En 900 meter lang bane, hvoraf kun de 450 meter på midten er asfalteret.
1961
Sønderborg Kommune etablerer en ny 900 meter bane.
1960
Forpladsen på flyvepladsen ved Ellegården asfalteres og der bygges nye hangarer.
1957
Ingolf Nielsen begynder at flyve taxaflyvning på ruten Sønderborg- København. SAS havde på daværende tidspunkt monopol på al dansk indenrigsflyvning, så der kunne ikke blive tale om ruteflyvning. Ingolf Nielsen fløj dog med rimelig faste afgangstider.
1950
Ingolf Nielsen køber Sønderjyllands Flyveselskab og begynder at flyve fotoflyvning mm. fra Ellegårdens marker ved Sønderborg.